In de horeca is het gebruikelijk om te betalen met pin, creditcard of contant. Veel hotels, cateraars, cafés en restaurants bieden echter ook als extra service om op factuur te betalen. In de meeste gevallen gaat dit goed, maar het gebeurt helaas regelmatig dat horecagasten het niet zo nauw nemen met hun betaalverplichtingen. Met name in de volgende situaties gaat het vaak mis:
- Hotelgasten die van te voren hun kamer betalen, maar het eten en drinken dat ze op rekening hebben genuttigd niet afrekenen voor vertrek. De factuur die u stuurt wordt genegeerd.
- In restaurants worden de gerechten vooraf afgerekend, maar de drankjes pas achteraf. De factuur die u hiervoor stuurt wordt nooit betaald.
- Wanneer u als cateraar op het laatste moment nog extra gerechten maakt die niet vooraf waren overeengekomen in de prijs. U stuurt dan een tweede factuur die nooit betaald wordt.
En zo kunnen wij nog honderd situaties verzinnen. Het gevolg is echter altijd hetzelfde: u mist inkomsten en kunt zelfs in cashflow problemen komen. Het is dan van groot belang dat u kunt rekenen op een betrouwbare incassopartner.