Bij Bill Incasso worden wij vaak ingeschakeld door bedrijven die te maken krijgen met klanten die hun factuur niet op tijd betalen. Maar dat zijn zeker niet de enige situaties waarin mensen gebruik maken van onze diensten. In principe kunt u namelijk voor iedere verschuldigde vordering een incassobureau inschakelen, ook als particulier. Benieuwd om welke situaties het dan gaat en wanneer in het proces u precies een incassobureau mag inschakelen? Lees dan snel verder.
Wanneer een bedrijf uw factuur niet op tijd betaalt
Om te beginnen de meest standaard situatie waarin een incassobureau wordt ingeschakeld. U bent zelf een bedrijf en heeft een factuur gestuurd naar een zakelijke klant. Het gaat hier dus om een B2B factuur. Uw factuur voldoet aan alle wettelijke vereisten en ook de betaaltermijn is helemaal volgens afspraak of in ieder geval redelijk. U wacht tot het verstrijken van de betaaltermijn en dan: gebeurt er niets. Uw klant betaalt de factuur niet. In dit geval mag u direct een incassobureau inschakelen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken hoeft u bij een zakelijke klant dus niet eerst een betaalherinnering of een aanmaning te sturen. U mag direct de dag na het verstrijken van de uiterste betaaldatum de vordering uithanden geven aan een incassobureau. Uw debiteur is in dit geval ook direct incassokosten en wettelijke rente aan u verschuldigd.
Of het direct uithanden geven van een factuur bij een klant die één dag te laat is met betalen nu zo slim is, is natuurlijk een tweede. Aan de ene kant raden we bij goed debiteurenbeheer aan om zeker niet te lang te wachten met het uithanden geven van de factuur, om een spoedige betaling te bevorderen. Toch is het in de meeste gevallen efficiënter om eerst zelf contact op te nemen, en uiteraard ook beter voor de relatie met uw klant. Stuur daarom eerst een vriendelijke betaalherinnering en als de betaling dan nog steeds uitblijft kunt u de debiteur bellen. Heeft dit nog steeds geen effect? Laat ons dan eventueel nog een gratis pre-incassobrief sturen of start direct een incassoprocedure.
Wanneer particulieren (ook na de WIK-brief) niet betalen
Een tweede veel voorkomende situatie waarin u een incassobureau in kunt schakelen, is in het geval een particulier een factuur niet betaalt. U bent in dit geval zelf een bedrijf en heeft goederen of diensten geleverd op factuur. Ondanks dat de factuur voldoet en u volgens afspraak geleverd heeft, betaalt uw klant niet op tijd.
In dit geval kunt u echter niet direct een incassobureau inschakelen. Particulieren worden namelijk beschermd door de wet, meer in het bijzonder de Wet Incassokosten (WIK). Voordat u een incassobureau inschakelt, dient u uw klant nog een laatste kans te geven alsnog tot betaling over te gaan. Dit doet u met een zogenaamde WIK-brief. Dit is een brief die aan wettelijke eisen moet voldoen en waarin u de wanbetaler nog 14 dagen (vanaf het moment van ontvangst) de kans geeft alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Ontvangt u ook na 14 dagen na ontvangst van de WIK-brief geen betaling? Dan kunt u op dat moment de vordering uithanden geven bij een incassobureau.
Bij huurachterstanden
Verhuurt u een woning of bedrijfspand en betaalt uw huurder de huur niet? Ook dan is het mogelijk om ons in te schakelen en uw huurachterstand te incasseren. Net als bij het niet betalen van een factuur is er bij het niet naleven van de afspraken uit de huurovereenkomst (zoals niet op tijd betalen) een verschil tussen het moment waarop u een incassotraject kunt opstarten. Bij zakelijke huurders kunt u in principe direct na uiterste betaaldatum een incassobureau inschakelen, al is het in onze ogen beter om eerst even zelf contact op te nemen.
Is de huurder een particulier, en gaat het dus om een woning? Dan is het belangrijk om te weten dat ook in dit geval de huurder nogal wat bescherming geniet door de wet. Daarom kunt u bij een particulier niet direct een incassobureau inhuren, maar dient u eerst een sommatiebrief (ofwel: ingebrekestelling) te sturen. Hierin vermeldt u het openstaande bedrag en geeft u de huurder nog 14 dagen na ontvangst van de brief de gelegenheid om de huur te voldoen. Blijft de betaling ook na die 14 dagen uit? Dan kunt u de huurvordering uithanden geven en gebruik maken van de diensten van ons incassobureau. Wij zorgen er dan voor dat de huurder alsnog snel betaalt.
Meer weten over huurincasso en wat u moet doen wanneer een huurder niet betaalt? Lees dan ook dit artikel met alles over huurders die niet betalen.
Wanneer u uw geld niet terug krijgt van een webshop
Heeft u online een aankoop gedaan en bent u niet tevreden? Als particulier heeft u dan het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van reden de aankoop te annuleren en het product retour te sturen. Dit noemen we het recht op retour. Helaas neemt niet iedere webshop het even nauw met deze wetgeving, en gebeurt het geregeld dat webwinkels niet thuis geven en u dus uw geld niet krijgt.
Erg vervelend, zeker wanneer het om een flink bedrag gaat. Gelukkig staat u zeker niet machteloos tegenover een webshop. Naast het indienen van een klacht bij bevoegde instanties, kunt u in deze situatie namelijk ook een incassobureau inschakelen. Ook wij nemen regelmatig incassozaken aan van mensen die hun geld niet terug krijgen van webshops. Wanneer een webshopeigenaar (die wij eenvoudig kunnen vinden) het briefpapier van ons incassobureau ziet, zal hij negen van de tien keer snel overgaan tot betaling.
Meer weten? Lees dan ook hier ons artikel over wat u kunt doen als een webwinkel uw geld niet teruggeeft.
Wanneer u geleend geld wilt terugvorderen
Ook voor het innen van geleende geldbedragen kunt u een incassobureau inschakelen. Dit kan ook wanneer u bijvoorbeeld contant een geldbedrag heeft uitgeleend aan een vriend. Echt vriendelijk is het inschakelen van een incassobureau in dit soort situaties natuurlijk niet, maar het niet terugbetalen van een lening rechtvaardigt deze stap ruimschoots. En omdat onze mensen uw vriendelijk en respectvol zullen benaderen, zal uw relatie minimale schade oplopen.
Goed om te weten is dat een leenovereenkomst altijd geldig is, zelfs wanneer u deze niet schriftelijk heeft vastgelegd en er geen bankafschriften zijn. Een appje of zelfs het niet reageren op uw appjes is namelijk voor een rechter al genoeg bewijs om aan te tonen dat de persoon u geld verschuldigd is. Wanneer u bijvoorbeeld via WhatsApp vraagt om uw geld, en de schuldenaar reageert niet, dan is dit geen normale reactie en een teken dat de persoon heel goed weet waar u het over heeft.
Bij een onverschuldigde betaling
Tot slot worden wij ook regelmatig ingeschakeld bij het terugvorderen van onverschuldigde betalingen. Van een onverschuldigde betaling is sprake wanneer u bijvoorbeeld per ongeluk een factuur dubbel betaald heeft of wanneer u een geldbedrag overboekt op de verkeerde rekening. De ontvanger is dan verplicht dit geld terug te storten. Doe hij dit niet? Dan is het goed om eerst een brief of e-mail te sturen met het verzoek het geld terug te sturen en vervolgens een aangetekende brief. Krijgt u hier geen reactie op? Dan mag u een incassobureau inschakelen. Dit is voor u als indiener van de vordering gratis. De incassokosten worden namelijk door de debiteur betaalt.
Bent u een bedrijf of particulier en heeft u te maken met een klant die facturen niet betaalt, huurovereenkomsten niet naleeft, een onverschuldigde betaling niet terugbetaalt, een webshop die uw geld niet teruggeeft of een lener die u niet terugbetaalt? In al deze gevallen kunt u een incassobureau inschakelen. Dien hier direct gratis uw vordering in en wij gaan direct voor u aan de slag! En goed om te weten: Bill werkt landelijk. Dus of uw debiteur zich nu in een grote stad als Groningen, Delft of Maastricht bevindt, of in een dorpje in Noord-Holland of Drenthe: bij ons kunt u altijd terecht.