Wat is een aanmaning? | Verschil aanmaning en herinnering
Wat is en wat betekent een aanmaning? Een aanmaning is een brief waarin u uw klant er op wijst dat er nog een bedrag betaald moet worden.
Wat is het verschil tussen een aanmaning, herinnering, ingebrekestelling en een sommatie.
De meeste mensen denken dat je eerst een herinnering moet versturen en als laatste een aanmaning of een ingebrekestelling. Echter betekenen al deze termen in juridische zin hetzelfde. Als u een openstaande factuur heeft dan zult u uw klant moeten herinneren aan de openstaande post. Maar hoe u deze herinnering verder noemt, is aan u. Ze betekenen dus allemaal hetzelfde.
Aanmaning, oftewel ingebrekestelling, is in de praktijk wel wat strenger dan betaalherinnering
Hoewel veel incassospecialisten de termen aanmaning/sommatie en betaalherinnering door elkaar gebruiken, doen wij dit eigenlijk nooit. Want hoewel het theoretisch en juridisch gezien misschien hetzelfde is zit er toch een groot verschil in toon tussen aanmaningen en betaalherinneringen. In het ideale debiteurenproces is het namelijk zo dat u de druk langzaam opvoert. Dat gaat dus niet door direct na het uitblijven van betaling een strenge aanmaning te sturen, maar door een tussenstap te nemen in de vorm van een vriendelijke betaalherinnering. Wij raden dan ook aan om bij het uitblijven van betaling eerst een vriendelijke herinnering te sturen, zonder melding te maken van eventuele incassokosten. Pas als daar niet op gereageerd wordt, stuurt u een meer dwingende aanmaning met het 'dreigement' van incassokosten.
De wettelijke eisen waaraan een aanmaning moet voldoen.
Allereerst zijn er geen wettelijke eisen voor de aanmaning als uw klant een bedrijf is. Het maakt dan niet uit hoeveel keer u uw klant herinnerd heeft. U kunt in principe de factuur zelfs al uit handen geven wanneer de vervaldatum van de factuur is overschreden en u nog geen herinnering heeft verstuurd. De meeste ondernemers zullen uiteraard minimaal 1 herinnering versturen voordat ze een incassobureau inschakelen.
Maar, is uw klant een consument (particulier) dan moet uw laatste aanmaning in ieder geval aan een tweetal wettelijke eisen voldoen. In de wet incassokosten 2024 staat geregeld dat de betalingstermijn minimaal 14 dagen moet zijn. En dat de bijkomende incassokosten als er alsnog niet betaald zou worden, exact vermelden worden.
Aangezien de formulering van de betalingstermijn ook nog eens op een specifieke juridische manier geformuleerd moet worden, raden we aan hiervoor onze aanmaning voorbeeldbrief te gebruiken. Zo weet u zeker dat uw laatste aanmaning aan de laatste wettelijke eisen voldoet.