wat is een aanmaning

Wat is een aanmaning?

Wat is en wat betekent een aanmaning? Een aanmaning is een brief waarin u uw klant er op wijst dat er nog een bedrag betaald moet worden.

Wat is het verschil tussen een aanmaning, herinnering, ingebrekestelling en een sommatie.

De meeste mensen denken dat je eerst een herinnering moet versturen en als laatste een aanmaning of een ingebrekestelling. Echter betekenen al  deze termen in juridische zin  hetzelfde. Als u een openstaande factuur heeft dan zult u uw klant moeten herinneren aan de openstaande post. Maar hoe u deze herinnering verder noemt, is aan u. Ze betekenen dus allemaal hetzelfde.

De wettelijke eisen waaraan een aanmaning moet voldoen.

Allereerst zijn er geen wettelijke eisen voor de aanmaning als uw klant een bedrijf is. Het maakt dan niet uit hoeveel keer u uw klant herinnerd heeft. U kunt in principe de factuur zelfs al uit handen geven wanneer de vervaldatum van de factuur is overschreden en u nog geen herinnering heeft verstuurd. De meeste ondernemers zullen uiteraard minimaal 1 herinnering versturen voordat ze een incassobureau inschakelen.

Maar, is uw klant een consument (particulier) dan moet uw laatste aanmaning in ieder geval aan een tweetal wettelijke eisen voldoen. In de wet incassokosten 2022 staat geregeld dat de betalingstermijn minimaal 14 dagen moet zijn. En dat de bijkomende incassokosten als er alsnog niet betaald zou worden, exact vermelden worden.

Aangezien de formulering van de betalings termijn ook nog eens op een specifieke juridische manier geformuleerd moet worden, raden we aan hiervoor onze aanmaning voorbeeldbrief te gebruiken. Zo weet u zeker dat uw laatste aanmaning aan de laatste wettelijke eisen voldoet.




Reactie plaatsen