Laatste aanmaning voor incasso | Verstuur gratis pre incasso

Wanneer laatste herinnering sturen en wat zijn de wettelijke eisen? In dit artikel leest u alles over de laatste aanmaning, krijgt u tips en delen wij onze voorbeeldbrief die u gratis kunt gebruiken. Of dien direct gratis uw vordering in en laat een aanmaning versturen op het briefpapier van Bill Incasso.


laatste aanmaning

Waar moet de laatste aanmaning aan voldoen?

Uw factuur blijft onbetaald en u heeft al een betalingsherinnering verstuurd. Of u nog een laatste betalingsherinnering moet versturen of direct een incassobureau inschakelen kunt, hangt er vanaf of uw klant een bedrijf of een consument is.


Mijn klant betreft een bedrijf

Is uw klant een bedrijf dan zijn er geen wettelijke eisen waar uw laatste herinnering aan moet voldoen. Ook aan het aantal te versturen herinneringen zijn geen eisen verbonden. Een zakelijke klant is wettelijk gezien direct in gebreke op het moment dat de vervaldatum van de factuur overschreden worden. Ze zijn zelfs direct rente en incassokosten verschuldigd, een herinnering is zelfs niet eens nodig. Natuurlijk zullen de meeste ondernemers altijd wel minimaal 1 herinnering versturen.


Mijn klant is een consument

Hoe anders is het als uw debiteur een consument (particulier) betreft. Consumenten genieten veel bescherming in Nederland. Zo ook met het ingebreke stellen met een laatste aanmaning. De laatste betalingsherinnering die u verstuurd aan een consument moet aan zeer specifieke wettelijke eisen voldoen: de WIK-brief. Deze kan per post of per mail verstuurd worden. 

  • De betalingstermijn moet minimaal 14 dagen zijn. 
  • Er moet in staan wat de bijkomende incassokosten exact zijn als er niet betaald wordt.


Aangezien de betalingstermijn ook nog eens op een, door de rechtbank vastgestelde, juridische manier moet worden omschreven, raden we altijd aan om een voorbeeldbrief van Bill Incasso te gebruiken.

Tip! Verstuur je laatste aanmaning gratis via Bill

Uiteraard kun je zelf een laatste ingebrekestelling versturen naar je klant. Maar vreemde ogen dwingen. Verstuur een pre incasso brief via Bill en je facturen zullen sneller betaald worden. Het is nog gratis ook. 


Zo werkt het:

  • Maak gratis een online account aan. 
  • Log in en dien je openstaande factuur in. 
  • Bill Incasso verstuurt een vriendelijke kosteloze laatste aanmaning naar uw klant, per mail en per post.
  • Wordt er betaald binnen de gestelde termijn dan meld u dit online en het dossier wordt kosteloos gesloten.
    Geen kosten voor u en geen kosten voor uw klant.
  • Niets betaald? Dan hoeft u niets te doen. Het dossier rolt dan automatisch door in een incassoprocedure.

Tips bij zelf laatste herinnering sturen

Stuurt u zelf uw laatste sommatie aan een klant? Neem dan altijd de volgende tips in acht voor een snellere inning van uw vordering:
  • Gaat het om een klant waarmee u een goede relatie onderhoudt? Stuur dan altijd eerst een vriendelijke betaalherinnering voordat u uw laatste aanmaning stuurt en melding maakt van incassokosten. Dit zal de klantrelatie ten goede komen.
  • Blijf in ieder geval vriendelijk en correct in de manier waarop u naar de klant toe communiceert. Op die manier valt u niets te verwijten en incasseert u effectiever dan wanneer de toon kwaad en dwingend is.
  • Is er sprake van een betwiste factuur? Dus geeft de klant aan dat hij niet wil betalen vanwege uw levering? Probeer dan eerst samen tot een oplossing te komen. Wellicht heeft u iets over het hoofd gezien en klopt de factuur niet. Of kunt u uw levering nog verbeteren.
  • Hanteer een korte betaaltermijn in uw laatste aanmaning. Onthoud dat particulieren altijd 14 dagen moeten krijgen, maar bij ondernemers mag u gerust een kortere termijn hanteren om de druk op te voeren.
  • Wacht niet te lang met het sturen van uw aanmaning. Na een vriendelijke betaalherinnering en een telefoontje hoeft u geen weken te wachten tot het versturen van deze brief.
  • Krijgt u na het versturen van uw laatste betaalherinnering geen reactie? Of krijgt u alleen maar smoezen of valt er geen touw vast te knopen aan de reactie van de klant? Schakel dan zo snel mogelijk Bill Incasso in. Wij hebben jarenlange ervaring met het omgaan met moeilijke debiteuren en weten als geen ander hoe we hen tot betaling kunnen laten overgaan.
snel en gratis pre incasso indienen