Waar moet de laatste aanmaning aan voldoen?
Uw factuur blijft onbetaald en u heeft al een betalingsherinnering verstuurd. Of u nog een laatste betalingsherinnering moet versturen of direct een incassobureau inschakelen kunt, hangt er vanaf of uw klant een bedrijf of een consument is.
Mijn klant betreft een bedrijf
Is uw klant een bedrijf dan zijn er geen wettelijke eisen waar uw laatste herinnering aan moet voldoen. Ook aan het aantal te versturen herinneringen zijn geen eisen verbonden. Een zakelijke klant is wettelijk gezien direct in gebreke op het moment dat de vervaldatum van de factuur overschreden worden. Ze zijn zelfs direct rente en incassokosten verschuldigd, een herinnering is zelfs niet eens nodig. Natuurlijk zullen de meeste ondernemers altijd wel minimaal 1 herinnering versturen.Mijn klant is een consument
Hoe anders is het als uw debiteur een consument (particulier) betreft. Consumenten genieten veel bescherming in Nederland. Zo ook met het ingebreke stellen met een laatste aanmaning. De laatste betalingsherinnering die u verstuurd aan een consument moet aan zeer specifieke wettelijke eisen voldoen: de WIK-brief. Deze kan per post of per mail verstuurd worden.
- De betalingstermijn moet minimaal 14 dagen zijn.
- Er moet in staan wat de bijkomende incassokosten exact zijn als er niet betaald wordt.
Aangezien de betalingstermijn ook nog eens op een, door de rechtbank vastgestelde, juridische manier moet worden omschreven, raden we altijd aan om een voorbeeldbrief van Bill Incasso te gebruiken.