Werk de administratie in ieder geval maandelijks bij.
Bepaal van te voren hoe je aanmaningstraject er uit gaat zien. Het moet niet te kort maar ook weer niet te lang zijn. Dit is afhankelijk hoe de band met je klanten is. Klanten die je al 10 jaar hebt, zal je anders benaderen, meer ruimte geven, dan nieuwe klanten die voor het eerst besteld hebben.
Stuur voor de openstaande facturen direct een herinnering naar de debiteur. Eventueel kun je bellen of nog een aanmaning sturen. Houd de tijd tussen de herinneringen niet te lang. En vermeld nooit op een aanmaning dat het de 1e of de 2e is. Debiteuren zullen dan met de betaling van uw onbetaalde posten wachten totdat ze de laatste aanmaning ontvangen hebben.
Zo zagen wij eens een herinneringsbrief van een klant voorbij komen. Deze vermelde doodleuk op zijn tweede aanmaning dat de laatste herinneringsbrief over 14 dagen verstuurd zou worden. Niet heel gek dat zijn factuur nog even onbetaald bleef, toch?