De laatste aanmaning

Wanneer versturen en zijn er wettelijke eisen?


Gratis uw laatste aanmaning laten versturen
laatste aanmaning

Waar moet je laatste aanmaning aan voldoen?

Uw factuur blijft onbetaald en u heeft al een betalingsherinnering verstuurd. Of u nog een laatste betalingsherinnering moet versturen of direct een incassobureau inschakelen kunt, hangt er vanaf of uw klant een bedrijf of een consument is.


Mijn klant betreft een bedrijf

Is uw klant een bedrijf dan zijn er geen wettelijke eisen waar je laatste herinnering aan moet voldoen. Ook aan het aantal te versturen herinneringen zijn geen eisen verbonden. Een zakelijke klant is wettelijk gezien direct ingebreke op het moment dat de vervaldatum van de factuur overschreden worden. Ze zijn zelfs direct rente en incassokosten verschuldigd, een herinnering is zelfs niet eens nodig. Natuurlijk zullen de meeste ondernemers altijd wel minimaal 1 herinnering versturen.


Mijn klant is een consument

Hoe anders is het als uw debiteur een consument (particulier) betreft. Consumenten genieten veel bescherming in Nederland. Zo ook met het ingebreke stellen met een laatste aanmaning. De laatste betalingsherinnering die u verstuurd aan een consument moet aan zeer specifieke wettelijke eisen voldoen. Deze kan per post of per mail verstuurd worden. 

  • De betalingstermijn moet minimaal 14 dagen zijn. 
  • Er moet in staan wat de bijkomende incassokosten exact zijn als er niet betaald wordt.


Aangezien de betalingstermijn ook nog eens op een, door de rechtbank vastgestelde, juridische manier moet worden omschreven, raden we altijd aan om een voorbeeldbrief van Bill Incasso te gebruiken.

Tip! Verstuur je laatste aanmaning gratis via Bill

Uiteraard kun je zelf een laatste ingebrekestelling versturen naar je klant. Maar vreemde ogen dwingen. Verstuur een pre incasso brief via Bill en je facturen zullen sneller betaald worden. Het is nog gratis ook. 


Zo werkt het:

  • Maak gratis een online account aan. 
  • Log in en dien je openstaande factuur in. 
  • Bill Incasso verstuurt een vriendelijke kosteloze laatste aanmaning naar uw klant, per mail en per post.
  • Wordt er betaald binnen de gestelde termijn dan meld u dit online en het dossier wordt kosteloos gesloten.
    Geen kosten voor u en geen kosten voor uw klant.
  • Niets betaald? Dan hoeft u niets te doen. Het dossier rolt dan automatisch door in een incassoprocedure.
snel en gratis pre incasso indienen