Als je tijdens het debiteurenbeheer geconstateerd hebt dat een post onbetaald blijft, zal je actie moeten ondernemen. Van te voren heb je vastgesteld op welke termijn je dat doet. Misschien direct na de vervaldatum van de factuur, 7 dagen er na of misschien pas 14 dagen daarna. Direct erna is misschien wat snel, je zult veel onnodig werk hebben omdat veel ondernemers tot de vervaldatum van de factuur wachten om te betalen. Veel betalingen zullen je acties kruisen, wacht er dus minimaal 7 dagen mee om actie te ondernemen.
Op je herinnering moeten de gegevens van de betreffende factuur vermeld staan. Ook moet er uiteraard op staan dat het om een herinnering gaat. Vermeld duidelijk binnen hoeveel dagen je klant alsnog moet betalen. Een eerste herinnering blijft doorgaans altijd vriendelijk van toon. Je klant kan het immers oprecht vergeten zijn, er hoeft nog geen sprake te zijn van opzet.
Sommige ondernemers kiezen in hun debiteurenbeheer om eerst te bellen in plaats van een herinnering per post of e-mail te versturen. Dat is een keuze en dit hangt ook een beetje af hoe je relatie tot je klanten is.
Verder staat het je vrij om een herinnering per e-mail of per post te sturen. Wij raden wel altijd aan om minimaal 1 herinnering per reguliere post te versturen.